Wie ik aandacht geef, groeit.

Ik voeg positieve waarde toe aan sociale of maatschappelijke vraagstukken waarbij jeugd een hoofdrol speelt.

Wie ik aandacht geef, groeit.

Ik voeg positieve waarde toe aan sociale of maatschappelijke vraagstukken waarbij jeugd een hoofdrol speelt.

Afbeelding Marc Riemens
Marc Riemens

Positief jeugdbeleid

Positief jeugdbeleid gaat uit van de kansen, talenten en mogelijkheden van onze komende generatie. De vraag waar de ontwikkelpotentie ligt, is belangrijk dan de vraag hoe ongewenst gedrag bestreden kan worden.

Elke jongeren wil  uiteindelijk een rol in de maatschappij. Een huis, een gezin, een inkomen. Iedere jongere heeft iets wat hij leuk vindt of waar hij zelfs goed in is. Jongeren gaan stralen als ze belangrijk mogen zijn voor iemand in hun omgeving. Als ze gezien worden voor wie ze werkelijk zijn.

Door te zoeken naar de positieve kern van her individu, dit te stimuleren kan ook gewerkt worden aan minder positieve elementen in zijn of haar leven. Wanneer we focussen op problemen, zullen problemen groter worden. 

Als we echter aandacht geven aan het positieve zal dit in waarde toenemen. 

Positief jeugdbeleid is voor onlosmakelijk verbonden met de inzet van jongeren zelf. Vanuit het principe van peer to peer educatie heb ik geleerd dat jeugdigen heel snel dingen van elkaar aannemen. Het gedrag van een 16-jarige kan bijvoorbeeld heel veel invloed hebben op hoe een 12 jarige zich gedraagt. 

Deze visies zijn eenvoudig te integreren in verschillende maatschappelijke uitdagingen waar jongeren een hoofdrol vervullen. 

Positief werken met jongeren

Jongerenparticipatie is door volwassenen bedacht om jongeren inspraak te geven.

Inspraak zodat beleid beter afgestemd kan worden. Zodat middelen beter of efficiënter ingezet kunnen worden. Of om methodieken te optimaliseren. Jongeren moeten dan leren te participeren, leren om me te doen. En dat vind ik gek. Ik denk namelijk dat jongeren al heel vroeg in staat zijn om constructief mee te denken en mee te doen. En dat ze dit van nature ook kunnen, mits er de juiste ondersteuning is. 

​Als jongeren benaderd worden als gelijkwaardige gesprekspartners en je de juiste vragen stelt komen ook de onderbouwde antwoorden.
Creeër een omgeving waarin jongeren zich (op eigen wijze) kunnen ontwikkelen, verantwoordelijkheid krijgen en leermomenten (fouten) mogen ervaren. Dan gaan jongeren stralen. Een stralende jongere is aanstekelijk voor zijn omgeving en andere jongeren zullen zijn voorbeeld volgen. Jongerenparticipatie verandert dan van geforceerd naar vanzelfsprekend.

Afbeelding participatie piramide

Mijn ervaring met jongerenparticipatie

In het zuiden van het land en in de wijken van Rotterdam heb ik jongerenraden gerealiseerd en succesvol gemaakt. In Heel Nederland heb ik jongerenraden geadviseerd.
Samen met de jongeren werk ik bottum-up aan een structuur van goede voorbeelden. Dit betekent letterlijk dat jongeren een goed voorbeeld worden in de wijk en ze andere jongeren inspireren hetzelfde te doen. 
Voor mij gaat jongerenparticipatie verder dan praten over beleid. Jongerenparticipatie is doen! Als je concrete resultaten haalt, ontstaat er naamsbekendheid. Dit leidt tot draagvlak onder jongeren maar ook onder ambtenaren, werkgevers en andere betrokkenen. 

Afbeelding jongeren op straat
Afbeelding jongere
Scroll naar top