Wie ik aandacht geef, groeit.

Ik voeg positieve waarde toe aan sociale of maatschappelijke vraagstukken waarbij jeugd een hoofdrol speelt.

Wie ik aandacht geef, groeit.

Ik voeg positieve waarde toe aan sociale of maatschappelijke vraagstukken waarbij jeugd een hoofdrol speelt.

Vijf stappen naar een baan of diploma

Tijdens het opruimen van een bureaulade, kwam ik deze jongleer balletjes tegen. Ik pakte ze op en ja, het lukte nog om ze alle drie in de lucht te houden. Even deed ik mijn ogen dicht en ik zag mezelf weer staan in jongerencentra in Rotterdam-west. In Spangen, Schiemond, de 2e Middellandstraat. De jongerenwerkers hadden me het nog afgeraden. \”Je wilt iets met circus doen? Met deze gasten? Dat gaat niets worden. Omdat jij het bent, mag je het best proberen hoor, maar ik heb je gewaarschuwd!\”

In die tijd was ik werkzaam voor het mentoraat voor jongeren in Rotterdam. Wij, de mentoren, moesten contact leggen met jongeren zonder werk, school of inkomen. Als trajectbegeleiders was het onze taak om deze jongeren weer op weg te helpen naar een wenselijke dagbesteding. 
Het mentoraat voor jongeren, en wat deze organisatie voor hen kon betekenen, was bij de jongeren onbekend. Het zei hen werkelijk niets. Om de naamsbekendheid te vergroten én om met meer jongeren in contact te komen, bedacht ik een activiteit: \’Een Koud Kunstje: 5 stappen naar een baan of diploma\’. 

  • Doelen bepalen                  Wat wil ik? Wat kan ik?
  • Beginnen                             Ergens aan beginnen is altijd moeilijk!
  • Oefenen                               Vallen en opstaan; hulp vragen is niet erg.
  • Zeker worden van jezelf   Yes, ik kan dit!
  • Resultaten halen                Ik heb de toekomst!

Samen met studenten van de CodArts school voor Circuskunsten ging ik naar de jongerencentra en buurthuizen. In onze bus hadden we allerlei attributen verzameld. Een balanskogel, jongleerballen en -kegels, eenwielers etc. \”Het halen van een diploma of het vinden van een toffe baan, is hetzelfde als het doen van een kunstje. Het zijn namelijk dezelfde 5 stappen.” Terwijl ik de jongeren toesprak waren de artiesten, de circusmaterialen aan het onderzoeken. 
“Het begint altijd met het bepalen van het doel. Wat vind ik leuk, wat kan ik, wat trekt me aan? Hierna komt de belangrijkste stap: je moet daadwerkelijk beginnen. Hierna moet je oefenen met je vaardigheden. Niemand kan iets gelijk. Het is niet erg als je nog niet alles kan of als het even niet lukt.” Achter mij werden jongleerkegels door de circusstudenten omhoog gegooid en vielen ze net zo vaak op grond. De eenwieler werd geprobeerd maar de jongleur kon er niet op rijden. Of toch wel….?
“Op een gegeven moment word je zeker van jezelf. Je beheerst deze taak, deze vaardigheid. Als je dit zelfvertrouwen eenmaal hebt, ligt de toekomst voor je open. Jij kan resultaten halen!”
Op dit moment gaven de artiesten een showtje. Jongleren met 7 ballen en tegelijk je evenwicht houden op de balanskogel. Een handstad op de leuning van een stoel. Drie jongleerkegels in de lucht houden en tegelijkertijd rondjes rijden op de eenwieler! 
“Het mentoraat voor jongeren kan jou helpen op je weg naar een diploma of een toffe baan. Nu is het jullie tijd om een kunstje te leren. Probeer gewoon eens wat attributen en kijk wat je kunt.” De jongeren kwamen in beweging en gingen oefenen met alles wat we mee hadden genomen. Onder begeleiding en soms zelf al zelfstandig werden kunsten vertoond. Er werd gelachen. Grenzen werden verkend en verlegd. Alle jongeren kregen een setje van 3 jongleerballen als aandenken en vooral om thuis verder te oefenen aan hun kunstje.

De volgende week kwam ik weer terug op locatie. “Hey meneer, u bent toch van die circus?” En weer had ik een gesprek met een jongere over opleiding, inkomen of werk. 🙂
​Een mooie herinnering. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top